5 grudnia w Rzeszowie odbył się VII Kongres Innowacyjnego Marketingu w Samorządach, podczas którego poruszano tematy systemów koordynacji marki miejsca, skutecznego zarządzania szlakami turystycznymi, sposoby wyróżniania się na tle konkurencji. Podczas wydarzenia już po raz trzeci wręczono nagrodę „Cyfrowego Samorządu”.
Zaproszeni prelegenci mówili o tym, jak ogromne znaczenie ma umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, również w działaniach marketingowych prowadzonych przez samorządy, wspominano także o unikatowej pozycji sprzedażowej, która powinna być szczególnie eksponowana w działaniach promocyjnych.
Podczas kongresu poruszono także kwestię marketingu miejsca, który nie tylko przyciąga turystów, ale także znacznie poprawia poziom życia mieszkańców. Jak mówili zaproszeni prelegenci, kluczową kwestią tego marketingu jest dialog między obywatelami a samorządem, ponieważ jedynie taka współpraca pozwala mieszkańcom zaangażować się w budowę marki danego miejsca. Jako dobry przykład tego typu współpracy podano Kutno – fabryczne miasto, które mocno ucierpiało w wyniku transformacji systemowej, utraciło swój mocny status ośrodka przemysłowego, w dodatku uchodziło za miejsce niesłychanie brzydkie i nieprzystępne. Samorządowcom zależało na zmianie wizerunku miasta, postanowili więc promować miejscowość hasłem „Kutno- miasto róż”. Dlaczego? Dawniej w Kutnie istniała tradycja hodowli róż, ale z czasem została zapomniana. Początkowa niechęć do hasła została przełamana, kiedy samorządowcy zdecydowali się na posadzenie róż w przestrzeni miejskiej oraz kiedy zaczęto rozdawać mieszkańcom darmowe sadzonki. To właśnie to działanie pozwoliło mieszkańcom Kutna identyfikować się z ich miejscem zamieszkania.
Choć prelegenci byli zgodni co do faktu, że marketing miejsc w polskich samorządach jest rozwijany, to jednak ciągle w wielu przypadkach jest traktowany powierzchownie i po macoszemu. Często sprowadza się go wyłącznie do stworzenia logo lub prowadzenia konta na Facebooku, jeżeli jednak zależy nam na skuteczności marketingu miejsca, niezbędne jest podejście całościowe: Marka miejsca nie może być płytka ani płaska. Musi być oparta o wielką ideę, która nie tylko będzie odpowiadać bieżącym celom, ale będzie ciągle żywa za 5 czy 10 lat – wyjaśniał Piotr Lutek, prezes Synergia Lublin. – Marka to nie tylko wizualne opakowanie, ale ważny element miasta, który popycha wszystkie procesy, inwestycje, działania w określonym kierunku, w stronę obranego przez nas celu.
Jak się okazuje, marketing miejsc wymaga więc skoordynowania działań na wielu płaszczyznach. To niezwykle trudne zadanie, szczególnie w przypadku promowania danego miasta czy regionu.
Oprócz kwestii związanych z marketingiem miejsca poruszano także tematy prawnej ochrony wizerunku, objazdowych kampanii marketingowych czy innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Kongres został także wzbogacony o warsztaty dotyczące korzystania z e-marketingu oraz praktycznego wdrażania strategii marki, wręczono także nagrody „Cyfrowy Samorząd”, tegorocznym laureatem została gmina Trzebownisko, nagrodzona za kompleksowe wdrażanie innowacyjnych systemów usprawniających administrację. Wśród wyróżnionych znalazły się także: gmina Gorzyce, za ducha pomocy i umiejętność promowania charytatywności oraz gmina Tryńcza, za wszechstronne użycie różnorodnych kanałów komunikacji.
Organizatorem Kongresu jest Exacto Sp. z o.o. Głównymi partnerami kongresu byli: Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Urząd Miasta Rzeszowa oraz Stowarzyszenie Informatyka Podkarpacka. Pozostali partnerzy to: Instytut Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Ideo sp. z o.o., Klaster Firm Informatycznych Polski Wschodniej, TOP S.A., Logito oraz Newspoint sp. z o.o.
INFORMACJA PRASOWA
Najnowsze artykuły
Hotel Wyspiański to trzygwiazdkowy hotel położony w samym centrum Krakowa, zaledwie 500 m od krakowskiego Rynku Głównego. Poznaj go bliżej!
Września to urokliwe miasteczko położone około 50 kilometrów od Poznania. Sprawdź, gdzie zorganizować konferencję w tej części Polski.
Dwór pod Kasztanowcami to prawdziwa gratka dla osób, które szukają klimatycznego miejsca na organizację spotkań firmowych i imprez okolicznościowych.