Mogłoby się wydawać, że organizacja targów podobna jest do organizacji innych biznesowych spotkań, jak np. konferencji czy kongresów. Dalekie jest to jednak od prawy, bo targi mocno różnią się od wspomnianych eventów. Przede wszystkim tym, że oprócz prelekcji i zaproszonych gości, należy zadbać o odpowiednich wystawców, którzy zaraz obok prelegentów, będą tym, co przyciąga uczestników targów. Zwłaszcza jeśli mówimy tu o targach pracy. Osoby odwiedzające imprezę i poszczególne stoiska targowe, przychodzą tu zwykle w jednym celu – by znaleźć nową pracę i rozeznać się na rynku pracy.
Dziś więc skupimy się nad tym, jak zorganizować targi pracy, by były one atrakcyjne dla uczestników imprezy i by stanowiły realną wartość dla osób odwiedzających.
Jak zorganizować targi pracy?
Organizując targi pracy, należy zastanowić się, kim są osoby, do których kierujemy ofertę tego wydarzenia. Jaka jest ich charakterystyka, jaki mają cel i preferencje. Wielu organizatorów targów pracy uważa, że są to głównie studenci i absolwenci uczelni. A wcale nie musi tak być i często wcale nie jest. Na targi pracy przychodzą również osoby poszukujące nowej pracy, którzy mają już doświadczenie zawodowe, ale szukają nowych wyzwań w nowym miejscu.
Kolejnym ważnym krokiem przy organizacji targów pracy, jest ustalenie daty i konkretnych godzin. Zastanówmy się, jaki dzień tygodnia i jakie godzinny będą najbardziej odpowiednie dla osób, które przychodzą na takie imprezy.
Ważnym elementem jest także przemyślenie tego, jakie atrakcje można zapewnić uczestnikom targów, by przyciągnąć ich na wydarzenie i zająć ich uwagę. Dobór wystawców jest bardzo ważny, ale nie wystarczający. Warto zadbać o inspirujące prelekcje i dodatkowe atrakcje, które urozmaicą gościom czas.
Targi pracy – co to takiego?
No dobrze, ale właściwie to po co organizuje się targi pracy? W jakim celu wystawcy wynajmują przestrzeń targową i w jakim celu do tych wystawców podchodzą ludzie? Odpowiedź na to pierwsze pytanie jest bardzo prosta – firmy chcą promować swoje usługi, swoje produkty, po prostu swoją ofertą (sprawdź, jak promować swoją firmę podczas konferencji i innych wydarzeń biznesowych). Zależy im też, by pozyskać wartościowych pracowników. Często na tego typu imprezy przygotowują specjalne gadżety firmowe, które rozdają uczestnikom eventu. Jeśli ciekawi Cię, jakie produkty wyróżnią się pośród gadżetów konkurencyjnych stoisk wystawców, to zapraszamy do zapoznania się z artykułem Oryginalne gadżety reklamowe z logo – jakie wybrać?
Co do pytania drugiego, odpowiedzi może być sporo. Pierwszym i najważniejszym jest znalezienie nowej pracy, nowego miejsca dla siebie. Ale ludzie biorą udział w targach pracy również dlatego, by nawiązać nowe znajomości, zbudować sobie wartościową sieć kontaktów, niekoniecznie od razu w celu zmiany swojej pracy.
Podczas takich targów firmy też często dają uczestnikom realną wartość w postaci nowej wiedzy. Pokazują np. jak stworzyć profesjonalne CV, jak rozmawiać podczas rozmowy kwalifikacyjnej czy jak rozmawiać z pracodawcą o podwyżce. Kilka porad, które mogą ułatwić pracownikom i kandydatom poruszanie się w środowisku pracy.
Targi pracy – jak wyglądają i czym się wyróżniają?
Podczas targów pracy uczestnicy mają okazję do spotkania różnorodnych wystawców, którzy będą promować swoje miejsce pracy i aktualne oferty dla kandydatów. Uczestnicy targów mogą więc podpytać o metody pracy tych firmy, o dotychczasowe działania, o misję i cele, które tym firmom przyświecają. Możesz zadać pytania bezpośrednio przedstawicielom tych firm, co jest super sprawą, bo przez kontakt telefoniczny czy mailowy możesz nie uzyskać odpowiedzi na swoje pytania. A tu w przyjaznej rozmowie możesz dowiedzieć się wszystkiego, co Cię nurtuje. Taka rozmowa nie musi oznaczać od razu, że chcesz się w danej firmie zatrudnić. Czasem bardziej wartościowe okazuje się samo nawiązanie relacji, wymiana wizytówek.
Na targach pracy możesz posłuchać różnych prelekcji, prezentacji. Podczas imprezy targowej organizowane są też ciekawe warsztaty, w których możesz spróbować swoich sił i wyciągnąć z nich sporo przydatnej wiedzy.
Targi pracy – jak zorganizować?
Oprócz różnorodnej oferty wystawców, dobrze dobranej daty i ciekawych prelegentów, bardzo ważne jest wybranie odpowiedniego miejsca na targi. Należy wybrać taki obiekt, który dysponuje dużą powierzchnią wystawienniczą. Takie przestrzenie oferują zwykle duże ośrodki, centra kongresowe i centra konferencyjne (np. Targi Kielce i Targi Lublin S.A.).
Coraz większą popularnością cieszą się też imprezy w plenerze – zostało to spopularyzowane głównie przez pandemię. Wtedy, by móc organizować jakiekolwiek eventy, trzeba było przenieść się pod chmurkę. Pikniki firmowe, koncerty plenerowe czy właśnie targi pracy w plenerze. Oczywiście ryzykiem jest pogoda, która może popsuć organizatorom targów wszelkie plany. Ale i na kiepską pogodę można znaleźć rozwiązanie – np. specjalne namioty lub daszki.
Pamiętaj, że nawet jeśli zorganizujesz najlepsze targi pracy w województwie czy nawet kraju, ale nie zajmiesz się odpowiednio wcześniej ich promocją, to impreza może okazać się klapą. Potrzebujesz skutecznej promocji i by przyciągnąć uczestników, ale również by zachęcić firmy do wynajmu stoisk i zapłacenia za przestrzeń wystawienniczą. Muszą chcieć wziąć udział akurat w Twoim wydarzeniu – a konkurencja na rynku takich wydarzeń jest całkiem spora.